Op onze zorgboerderij zijn de volgende activiteiten mogelijk:

  • Dagbesteding/dagactiviteiten voor volwassenen met een begeleidingsvraag
  • Vrijetijdsbesteding voor kinderen met Autisme, Autisme Spectrum Stoornis, AD(H)D, (lichte) verstandelijke beperking etc.
  • Ambulante begeleiding is in overleg ook mogelijk, denk bijvoorbeeld aan ondersteuning bij het aanbrengen van structuur, het op orde brengen en houden van huishouden, papierwerk e.d., het helpen bij en/of aanleren van algemene dagelijkse levensvaardigheden, het ondersteunen/helpen bij de zelfverzorging.
  • Logeer/kampeerweekenden voor kinderen met Autisme, AD(H)D, (lichte) verstandelijke beperking etc. Deze organiseren wij ca 2 keer per jaar.

 

 

 

 

 

De werkzaamheden en activiteiten variëren erg, maar staan wel allemaal in het teken van de boerderij.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • dierverzorging
  • onderhoud werkplaats en stallen
  • onderhoud groen en erf
  • boodschappen doen
  • koken/bakken
  • huishoudelijke werkzaamheden
  • wandelen (met of zonder de pony)
  • creatieve activiteiten
  • fruit plukken en verwerken (seizoen)

Dit alles wordt uitgevoerd in een ongedwongen sfeer, waarbij iedereen naar zijn eigen mogelijkheden een bijdrage kan leveren. Er wordt gestreefd naar zoveel mogelijk autonomie op het gebied van keuzes voor begeleidingsbehoefte en werkzaamheden. De sfeer, gezelligheid en het sociale aspect zijn hierbij belangrijker dan “de productie”. Elkaar respecteren en accepteren staat centraal.

Voor de kinderen draait het hier vooral om met elkaar kunnen spelen. Er is veel ruimte, zodat kinderen zich lekker uit kunnen leven. Ook is de aanwezigheid van de diverse dieren voor veel kinderen aantrekkelijk. Ze kunnen bijvoorbeeld onze pony verzorgen en voor de kleinere kinderen is het ook mogelijk om een rondje met hem te rijden. De geitjes en schaapjes zijn dol op aandacht en wat lekkers. Daarnaast kunnen de kippen gevoerd worden en er kunnen eitjes geraapt worden. Onze cavia’s zijn altijd bereid om zich te laten aaien en borstelen. De begeleiding van de kinderen kenmerkt zich door een positieve grondhouding, waarbij we de kinderen de tijd en ruimte geven om zich te ontwikkelen. Er wordt veel nadruk gelegd op de onderlinge interactie, weerbaarheid en sociale vaardigheden. Verder heeft ieder kind (indien gewenst) een persoonlijk begeleidingsplan, waarin individuele doelen worden vastgesteld (in samenwerking met ouders/verzorgers) waaraan we werken met het kind.